28°C آفتابی
اوقات شرعی
 
       
      • نقلیه

        نقلیه

        در گذشته ای نه چندان دور جمع آوری و حمل پسماندهای شهری اعم از خانگی ، بیمارستانی ، تجاری و غیره توسط ماشین های غیر مکانیزه که عموماً خاور کمپرسی و نیسان بود انجام می شد . همچنین رفت و روب معابر ، دپوی سرجاروها در معابر و حمل آنها با فرقون و نیز تخلیه لجن کانالها و انهار بصورت کاملا سنتی و توسط نیروی انسانی صورت می گرفت . که اینکار علاوه بر بدمنظر بودن ، آلودگیهای بسیاری را نیز در پی داشت .
        وجود این مشکلات سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد را بر آن داشت تا ضمن انجام مطالعات و بررسی های علمی درجهت حرکت بسوی مکانیزه کردن این فرآیند اقدام نماید .
        از جمله ماشین آلاتی که این سازمان جهت مکانیزاسیون حمل پسماند مورد استفاده قرار داده است شامل :
        سیمی تریلر ، خاور ، بنز حمل پسماند و نیز نیسان 90 درجه خدمات شهری می باشد .
        از ویژگیهای ماشین آلات حمل پسماند استفاده از ورق استیل جهت کف اتاقها به منظور پیشگیری از خوردگی و زنگ زدگی کمتر ، نصب دو عدد مخزن گالوانیزه ویژه شیرابه به منظور پیشگیری از ریزش شیرابه در معابر است .
        این ماشین آلات همچنین قابلیت تراکم پسماند ، سیستم تهویه و دارای جک هیدرولیکی جهت تثبیت پیکر یا هاپر به اتاق زباله تخلیه گاریهای زباله بصورت مکانیزه است و همچنین نیسان 90 درجه با ظرفیت دو متر مکعب با دیواره مناسب و دریچه بارگیری در طرفین می باشد .
        خودروی شستشوی مکانیزه مخازن از دیگر ماشین آلات این سازمان می باشد که با سیستم مجهز به فشار آب ، 200 تا 220 بار داخل و بیرون مخزن را شستشو می دهد . اتاقک ویژه شستشو به نحوی طراحی شده است که دارای آب بندی کامل بوده و هنگام شستشو به هیچ وجه ضایعات و آب آلوده به خارج از سیستم ریزش ندارد و کلیه عملیات بالابردن مخزن و شستشو بصورت اتوماتیک انجام می شود . میانگین زمان شستشو برای هر مخزن پنج دقیقه و میزان مصرف آب حدود 90 لیتر می باشد .
        رفت و روب معابر بصورت مکانیزه
        در گذشته و در روش سنتی شاهد معضلات و مشکلات بسیاری در رفت و روب خیابانها و معابر بودیم . از جمله این مشکلات می توان به صدمات و تلفات نیروی انسانی ناشی از برخورد خودروها با کارگران این بخش و نیز به خطر افتادن سلامت آنها بدلیل گردوغبار رفت و روب اشاره کرد . از دیگر مشکلات روش سنتی پایین بودن کیفیت ، بالا بودن هزینه ها و نیز انتقال خاک و نخاله به داخل سیستم فاضلاب شهری بود که این مسئله سبب مسدودشدن کانالها و در نتیجه لایروبی آنها را در پی داشت و سبب تحمیل هزینه های بیشتر می گردید .
        لذا پس از انجام بررسی های لازم جهت رفت و روب معابر به روش مکانیزه ماشین آلات مورد نیاز خریداری گردید . این دستگاه ها با مخزن پنج متر مکعبی و نیز مخزن آب با ظرفیت 500 لیتری و همچنین عرض کار 5/2 متر ، رفت و روب معابر سطح شهر را با ظرفیت 27.000 متر مربع در ساعت انجام می دهد .
        با توجه به امکانات جانبی مثل شلنگهای آب فشار قوی جهت شستشو و لوله مکش چهارمتری قابل انعطاف جهت پاکسازی نقاط غیر قابل دسترس از جمله داخل چمن ها این دستگاه را از راندمان بالایی جهت رفت و روب برخوردار نموده است .
        از مزایای رفت و روب به روش مکانیزه می توان به افزایش کیفیت نظافت و در نتیجه افزایش رضایت شهروندان ، کاهش هزینه ، افزایش سرعت عملیات ، افزایش ضریب ایمنی و بهداشتی پرسنل خدمات شهری و نیز کاهش تنش در سازمان اجرایی اشاره نمود .
        مکانیزاسیون شستشوی کانالها
        با توجه به استفاده از کانالهای سرپوشیده جهت انتقال آب های زاید در شهرها نیاز به پاکسازی و نظافت این مهم امروزه بسیار احساس می شود . از ویژگیهای مهم استفاده از خودروی مکانیزه لجن کشی ، کاهش استفاده نیروی انسانی و حذف روش سنتی تخلیه کانالها با استفاده از نیروی انسانی می باشد . نظیر لجن کشی از داخل کانالها و حمل غیربهداشتی آن که موجب پاشیده شدن لجن ها در سطح معابر می گردید . اکنون با استفاده از این خودرو علاوه بر صرفه جویی در زمان ، مشکلات ذکر شده را نیز به همراه ندارد . عدم نظافت کانالهای سرپوشیده اثرات و عواقب بسیاری را به دنبال دارد . که می توان برخی از آنها را بدین صورت بیان کرد :
        مسدود شدن کانالها که باعث آب افتادگی و بسیاری مسائل دیگر می گردد . همچنین انتشار آلودگی و ایجاد بوی تعفن . با توجه به اینکه امکان نظافت کانالهای سرپوشیده توسط نیروی انسانی مقدور نمی باشد . این سازمان بر آن شد تا ضمن مطالعه و بررسی ماشین‌آلات روز دنیا ، برای اولین بار در بین شهرداری های کشور نسبت به خریداری دستگاه کانال شوی مکانیزه ویژه کانالهای سرپوشیده مطابق با استانداردهای روز دنیا اقدام نماید . برخی از ویژگی های این دستگاه شامل : مخزن لجن به ظرفیت 7280 لیتر ، مخزن آب با ظرفیت 2800 لیتر و شلنگ فشار قوی آب سه چهارم اینچی با قابلیت چرخش 180 درجه و امکان افزایش طول آن تا 120 متر به منظور شستشو ، نظافت و باز نمودن مسیر کانالها و جوی های سر پوشیده می باشد . همچنین از دستگاه واتر جت که براساس نیروی هیدرودینامیک نازل عمل نموده و از سیستم پمپ بک پوم و لوله مکش جهت تخلیه کانالها بطور همزمان استفاده می شود .
        یکی از اقدامات مهم این سازمان مکانیزاسیون شستشوی خیابانها ، جداول و معابر می باشد . کارشناسان این سازمان موفق به طراحی دستگاهی شده اند که این دستگاه دارای مخزن آب به ظرفیت 300 لیتر بوده و همچنین مجهز به دو عدد برس در طرفین خودرو با قابلیت تنظیم از داخل کابین راننده می باشد .
        به کمک دستگاه فوق می توان با میانگین سرعت 10 کیلومتر در ساعت جداول و گاردریل ها را شستشو داد و همچنین توسط نازل های تعیین شده در جلو و طرفین خودرو همزمان نسبت به شستشو معابر نیز اقدام نمود .

        مکانیزاسیون پاکسازی دیوارها
        پاکسازی دیوارهای شهر از تبلیغات و شعارنویسی هایی که سبب نازیبایی شهر شده است یکی از فعالیت های این سازمان می باشد . در این راستا با نصب دستگاه سندپلاس بر روی ماشین جاروب ، جهت پاکسازی دیوارها اقدام می گردد . در این روش به کمک پیسولت شن و ماسه های مخصوص بافشار روی سطح دیوار پاشیده می شود .

        مکانیزاسیون عملیات زمستانی
        در فصل زمستان بارش برف هدیه ای الهی است به بندگان ، برف با همه ی زیبائی های خود در معابر شهری و جاده ها مشکلاتی را نیز برای عبور و مرور بوجود می آورد . در شهرها برای رفع مشکل تردد معمولا شهرداری ها با استفاده از شن و نمک به میزان غیراستاندارد ، بصورت کاملا سنتی و توسط نیروهای انسانی و خودروهای کمپرسی که بصورت عبوری با بیل به داخل خیابانها پاشیده می شد به مقابله با این پدیده برمی آمدند . که این روش علاوه بر خطرات جانی نیروی انسانی ، تخریب آسفالت ، انسداد کانالها و تخریب محیط زیست ، احتمال آسیب رسیدن به خودروهای عبوری شهروندان را نیز در پی داشت .
        بنابراین به منظور جلب رضایت شهروندان و افزایش کیفیت عملیات ، پس از بررسی و مطالعه در خصوص دستگاه های مکانیزه عملیات زمستانی ، خودرویی مجهز به دستگاه نمک پاش مکانیزه ونیز انحلال آب و نمک مورد بهره برداری قرارگرفت . دستگاه نمک پاش دارای مخزنی با ظرفیت هشت متر مکعب و دستگاه تنظیم مقدار پاشش مواد از داخل کابین راننده ، قابلیت پاشش مواد مختلف یعنی شن و نمک ، قابلیت تنظیم مواد قابل پاشش از دو متر تا دوازده متر ، تعیین دز نمک بر مبنای برودت هوا و نیز افزایش سرعت نمک پاشی در شهر می باشد .
        دستگاه انحلال آب و نمک با توجه به دمای سطح معابر و با درصد مشخص شده ، محلول آب و نمک را تولید می نماید و این محلول توسط خودروهای تانکر مجهز به نازل های ویژه بر روی سطوح معابر شهری پاشیده می شود تا امکان ایجاد لایه یخ بر روی سطح آسفالت به صفر برسد . همچنین آب و نمک محلول برای دستگاه های نمک پاش جهت مرطوب نمودن نمک همراه ، به جهت چسبندگی به آسفالت و تسریع در یخ زدایی محیط تامین می گردد .


        معاینه فنی خودرو
        مرکز معاینه فنی خودرو درسال 1382 جهت معاینه خودروهای سبک راه اندازی شد . ظرفیت پذیرش این مرکز در هر شیفت کاری 250 دستگاه است و میانگین زمان معاینه هشت دقیقه می باشد .شماره تماس جهت کسب اطلاعات بیشتر 3867981 می باشد. 

        پل های ارتباطی
        تلفن تماس :3863999فکس :--رایانامه :--